Viral Kisah Kejayaan

Leave a comment

Bismillah.

Skang dh mcm jadi trend plak masing2 menceritakan kejayaan hidup. Malah diletakkan niat “untuk inspirasi orang lain”.

Memang tak salah niat kita nak inspire orang. Saya pun suka. Tapi suka untuk saya ingatkan matlamat tidak menjadikan cara kita betul. Kita tidak tau, jika disebabkan kita, menyebabkan orang lain jadi lebih bersungguh2 utk kejar duniawi itu menjadi kerosakan lebih besar daripada yang membina. More

Kebenaran Kisah Zulaikha

Leave a comment

Bismillah.

Pernah tengok ni kan?

Ketika Zulaikha kejar cinta Yusuf

Makin jauh Yusuf darinya

Ketika Zulaikha mengejar cinta Allah

Allah datangkan Yusuf kepadanya

Nampak?

Syed Qutb ketika menafsirkan ayat surah Yusuf berkali-kali berpesan bahawa kisah-kisah Israeliyat harus ditolak jika tiada sumber yg sahih dpd nas Al Quran dan hadis. (Rujuk post sebelum ni, kategori kedua Israiliyat yang bertentangan dengan syariat)

More

Dalil Malaikat Izrail

Leave a comment

Bismillah.

Ada orang tanya ambo, betul ke nama Izrail tak sahih? Apa nama betul Malaikat Maut?

Macam ni. Tak sahih maksudnya dlm konteks tak pasti sebab tiada dalam Quran dan hadis. Allah sebut dalam Quran “malakul maut” iaitu isim menunjukkan satu malaikat maut. Tidak dinyatakan nama malaikat, atau banyak malaikat maut (isim jamak ialah malaikah/malaikat). 

More

Hakikat Rezeki

Leave a comment

Bismillah.

Hakikat kemiskinan.

Jika jawapan yang kamu beri dalam kotak kosong ini ikhlas maka kita akan dapati sesuatu pengajaran yang berguna untuk kehidupan ini.

1. Allah menciptakan tertawa dan ______
2. Allah itu mematikan dan ______
3. Allah menciptakan lelaki dan ______
4. Allah memberikan kekayaan dan ______

More

Tentang Fitrah Lelaki

Leave a comment

Bismillah.

Fitrah lelaki

Mata org laki ni hebat. Dia punya kalah scan xray. Kena igt iman org tak sama tinggi.. naik turun.. dh memang ralit dah orang lelaki ni suka memandang, sbb tu disuruh tunduk pandangan.. skali dia berjaya scan, 10 taun duk dalam kepala dia. Jangan ye.

Abu Umamah mengatakan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda:

More

Soal dan Jawab Agama – 16/5/2016

Leave a comment

Bismillah..

Boleh tak ustaz kita sebut musibah tu sebagai bala?

  • Musibah ialah musibah, bala tetap bala.
  • Bila sesuatu yg besar menimpa, contohnya satu kawasan yang ramai orang, ada orang baik ada orang tak baik. Orang yang baik akan melihat itu satu musibah yang baik dan mendapat kebajikan manakala orang yang tak baik akan melihat sebagai bala

More

Akhlak Itu Cerminan Agama

Leave a comment

Bismillah.

Macam mana nak cam tanda orang tu ada agama?

Tengok akhlaknya.

Tudung labuh, mulut tak jaga.
Niqabis pun marah2 kat org lagi.
Ustazah tak tau malu.
Ustaz penipu.

Islam ni ad din. Satu cara hidup.

Ilmu bukan pengukur iman dan tauhid. Ngaji 30 tahun agama, tapi akhlak gagal. Bukan takat orang jah benci, nak masuk syurga pun payah.

Sabda nabi,

More

Older Entries