Soalan biasa yang aku terima. Bukan aku taknak explain cuma kurang masa, terlalu banyak benda yang aku nak cerita pasal kelebihan Arch. Aku cerita sikit.

Arch adalah bukan bagi mereka yang baru nak berkenalan dengan Linux, korang mungkin tertanya-tanya apa kelebihannya. Walaupun ia agak popular di kalangan pemaju dan sebagainya, ia juga cukup popular di kalangan tweakers am-nya, dan geek. Jika korang telah menjadi pengguna Linux, Arch adalah langkah terbaik untuk perjalanan korang selepas ni.

Falsafah di sebalik Arch, atau dikenali sebagai The Arch Way: kesederhanaan pada tahap yang terbaik.

Mengapa, Sebagai Pengguna Ubuntu, Korang Mungkin Mahu Bertukar

Korang Akan Tahu Langkah disebalik Satu-satu Proses

Untuk pengetahuan korang, aku suka Ubuntu. Ia adalah mudah untuk dipasang, dan sebenarnya dibuat beberapa inovasi menarik pada desktop. Kalau korang menggunakan Linux semata-mata kerana ia adalah percuma, terbuka, dan mudah untuk digunakan, korang tidak perlu merumitkan hidup korang tanpa sebab. Walau bagaimanapun, jika korang telah menggunakan Linux untuk seketika dan ingin mengambil langkah seterusnya, Arch adalah di mana korang mahu pergi.

Walaupun Ubuntu berfungsi terus dengan banyak komputer, dan menyediakan banyak konfigurasi mesra pengguna untuk perkara-perkara tertentu, ia adalah satu mimpi ngeri untuk mengkonfigurasi untuk orang lain. Bukan untuk membenci, tetapi itu hanya pengalaman. Tiada pengajaran disediakan untuk membaiki konfigurasi pelik-pelik dan sekali lagi, benci untuk aku katakan bahawa forum Ubuntu adalah tahap kurang dari membantu.

Pemasangan Arch tanpa melalui antaramuka grafik. Ia kebanyakannya dilakukan melalui baris arahan, dan terdiri daripada korang menggunakan panduan seperti blog aku ni, atau daripada Arch Wiki untuk membuat partition korang, memasang satu sistem asas minimum, dan pergi melalui fail arahan dan konfigurasi setiap perkara yang ditetapkan sehingga, dan korang akan tahu bagaimana sistem asas berfungsi. Di hujung jalan, apabila korang mahu secara automatik melancarkan satu lagi hardisk korang akan tahu bahawa korang perlu menambah sesuatu untuk lajur pilihan / etc / fstab, dan korang tidak akan takut. Dan, apabila korang tidak tahu apa yang perlu dilakukan, Arch mempunyai salah satu dokumentasi dan komuniti terbaik pernah aku lihat.

Korang Sentiasa akan Mempunyai Perisian Terbaru

Tidak seperti sistem operasi lain yang popular, Arch tidak mempunyai pengemaskinian besar setiap dua tahun, satu tahun, atau bahkan enam bulan. Arch kemaskini apa sahaja yang ia mahu, apabila ia mahu, yang bermakna korang sentiasa di pinggir pendarahan (bleeding edge) kedua-dua OS dan perisian yang korang gunakan.

Dalam hal ni, “pinggir pendarahan” tak bermakna “sungguh tidak stabil”. Banyak ujian telak dimasuk ke dalam pakej sebelum ditambah kepada repositori, dan komputer korang takkan dapat crash setiap hari kerana korang sentiasa mendapat kemaskini terbaru. Maksudnya adalah bahawa korang akan mendapat kemas kini perisian sebaik sahaja ianya sudah bersedia untuk digunakan, dan ianya lebih cepat dan cekap dari Ubuntu. Contohnya, jika Thunderbird mengeluarkan kemaskini, korang akan mendapat kemaskini tersebut pada hari seterusnya – bukan bulan depan.

Korang Membina Sistem Operasi Berdasarkan Keperluan Dan Kemahuan Korang Sendiri

Memandangkan korang bermula dengan pemasangan minimum dan membina dari situ, korang tidak akan mempunyai apa-apa pakej yang tidak perlu sehingga sistem korang kembung dan berat. Korang mempunyai kawalan sepenuhnya ke atas segala-galanya yang masuk ke dalam persediaan korang, dan korang boleh menjadikan ia sebagai kecil dan minimalistic atau sebagai besar dan kuat seperti yang korang mahu – korang secara dasarnya membina Linux distro korang sendiri yang super cepat,dan stabil, dari dasar. Sape taknak macam tu?

Advertisements